Proces prodeje nemovitosti

Prodej domu

Jak probíhá v roce 2024 typický úspěšný proces prodeje nemovitosti? Níže uvádím typickou časovou osu prodeje nemovitosti. Mějte prosím na paměti, že časová osa jednotlivých prodejů se velmi liší, v závislosti na právním i fyzickém stavu nemovitosti, způsobu financování, a dalších faktorech.

Správné nastavení ceny je jedním z nejdůležitějších kroků při prodeji nemovitosti. Na úvodní schůzce proto probereme vaše očekávání, cíle a nastavíme společně optimální prodejní cenu vaší nemovitosti a strategii prodeje.  Zohledníme stav nemovitosti, vybavení, lokalitu, tržní trendy, ale i vaši životní situaci.

Zajímá vás předběžný odhad ceny vaší nemovitosti?

Podepíšeme spolu zprostředkovatelskou smlouvu a já začnu ihned pracovat na přípravě nemovitosti k focení a případné videoprohlídce. S klientem doplníme veškeré detaily týkající se nemovitosti, např. půdorysy, náklady na bydlení, technický stav nemovitosti, podrobnosti o lokalitě. 

Vaši nemovitost inzeruji na předních realitních serverech a podporuji ji pomocí online a offline marketingových kampaní, včetně sociálních sítí. Profesionálně komunikuji s každým zájemcem, zajišťuji přesné termíny prohlídek a propojení s hypotečním specialistou. Zájemcům předem zasílám důležité informace o nemovitosti, aby se mohli před prohlídkou důkladně seznámit se všemi detaily.

Následně organizuji prohlídky s prověřenými a relevantními zájemci,  kdy se všemi zájemci jednám ve stejném období, nikoli v průběhu delšího času – to je důležité pro vytvoření konkurenčního prostředí. Během prohlídkového dne doplňuji všechny zbývající informace o nemovitosti, aby měli zájemci kompletní přehled.

Vás jakožto prodávajícího pravidelně informuji o celém procesu, kolik lidí si prohlédlo inzerci, kolik lidí se účastní prohlídky a případně z jakého důvodu nemovitost zájemce nekoupí.

Obvykle 2-3 dny po prohlídkovém dni zájemci zašlou na předepsaném formuláři své nabídky ke koupi nemovitosti. V průběhů následujících 24 hodin vy jakožto prodávající vyberete nejlepší nabídku. Volba je zcela na vás, zpravidla se hodnotí kupní cena, rychlost transakce a způsob úhrady. 

Podpis trojstranné dohody o složení blokovacího depozita (rezervační smlouvy). Kupující následně hradí blokovací depozitum a nemovitost je pro něj tímto rezervována.

Délka rezervace, tedy čas na uzavření kupní smlouvy, závisí na způsobu financování. Při financování hypotékou by měla rezervace trvat přibližně měsíc a půl, aby měl kupující dostatek času na její vyřízení. Při platbě v hotovosti obvykle postačí 2 až 3 týdny.

Podpis kupní smlouvy a smlouvy o advokátní úschově. Po podpisu banka čerpá hypoteční úvěr a kupující skládá hotovost do advokátní úschovy. Veškeré platby jsou na účet úschovy připsány zpravidla do 15 dnů.

Jakmile jsou veškeré peníze složeny na účet advokátní úschovy, podávám návrh na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí. Prvních 20 dnů od podání běží ochranná lhůta, během které katastr vlastnické právo nezapíše. Následně zápis většinou probíhá rychle, nejdéle by měl trvat 10 dní od uplynutí ochranné lhůty, celkem tedy maximálně 30 dní.

Jakmile je v katastru zapsán nový vlastník a vymazáno vaše původní zástavní, vyplácí vám advokát z úschovy veškeré peněžní prostředky.

Předáváme kupujícímu nemovitost, obě strany podepisují předávací protokol. Předáme kupujícímu také klíče od bytu a veškeré nezbytné kontaky (např. předseda SVJ, správce budovy). Já následně zajišťuji převody veškerých energií z prodávajícího na kupujícího.

Prodanou nemovitost je vždy třeba odhlásit z daně z nemovitosti, a to nejpozději do 31. ledna. Z tohoto důvodu se spolu v lednu opět spojíme a já za vás připravím a podám odhlášení z daně z nemovitosti.

Potřebujete s čímkoli poradit? Obraťte se na mě na +420 606 655 535, na vojtech.vanek@re-max.cz nebo vyplňte kontaktní formulář níže a já se vám co nejdříve ozvu

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

Compare listings

Compare